Uddeler gik en anden vej end flertallet: - Enormt mange så skævt til mig
Lange arbejdsdage og kunder, der skælder ud, mens vennerne er begyndt på en gymnasial uddannelse med fester og udsigt til en studenterhue.
Det er nogle af de faktorer, der gør, at Coop, der blandt andet driver SuperBrugsen, Kvickly og 365discount, har svært ved at tiltrække unge mennesker til deres uddannelsesforløb.
Det skriver TV2 Østjylland.
- Vi kan absolut bruge flere ansøgere til alle vores uddannelsestilbud. Det ser vi, når vi rekrutterer til vores jobs rundt omkring. Der er ikke så mange ansøgere, som vi måske håber på, siger Tobias Simonsen, der er såkaldt ungeminister i Coop.
Hans stilling er oprettet for at styrke rekrutteringen, og Tobias Simonsen har derfor til opgave at være i tæt kontakt med dagligvarekædens yngre ansatte, så han ved, hvad der rører sig blandt dem, og på den måde bidrage til at Coop på sigt får flere ansøgere til deres uddannelsesforløb.
- Vi har nogle supergode uddannelser, men vi skal være endnu dygtigere til at fortælle om, hvordan de spiller sammen med de andre ungdomsuddannelser, siger han.
Coop Danmark
- Coop ejer og driver supermarkedskæderne SuperBrugsen, Kvickly, Dagli'Brugsen og 365 Discount.
- Sammen med en række selvstændige brugsforeninger driver Coop Danmark i dag omkring 900 dagligvarebutikker i hele Danmark.
- Coop Danmark har omkring 40.000 medarbejdere og en samlet omsætning på knap 40 mia. kr.
- Coop Danmark har hidtil været ejet af andelsforeningen Coop Amba, som to millioner danskere er medlemmer og derfor medejere af.
- Andelsforeningen driver også onlineshoppen coop.dk og FDB Møbler.
- Coop amba har også drevet Coop Bank, men for at få penge i kassen har foreningen solgt banken til Sydbank for 345 mio. kr.
- I dag deles ejerskabet af Coop Danmark mellem energiselskabet OK og Coop Amba.
Kilder: Coop, OK og Ritzau
Gå imod strømmen
Martin Hovaldt Jørgensen er uddeler i Dagli’brugsen i Gjerlev nord for Randers og en af fire medvirkende i TV2 Østjyllands nye serie ’De unge købmænd’.
Han valgte at gå imod strømmen og uddanne sig i dagligvarebranchen trods undren i omgangskredsen.
- Jeg oplevede, at enormt mange så skævt til mig, dengang jeg valgte at gå den her vej. Det var meget mod normerne for, hvad man normalvis gør, eller hvad vi bliver skubbet til at gøre, siger han.
Martin Hovaldt Jørgensen bruger blandt andet Tiktok, hvor han fortæller om livet som ung købmand i den lokale landsby.
- Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle stå her og være så glad for det, jeg laver, og have over 60.000 følgere på Tiktok, siger han.
Ofte glemt
Tobias Simonsen oplever også, at de unge foretrækker de gymnasiale uddannelser i stedet for at se en karriere i Coop som en mulighed.
- Som vores uddannelsessystem er bygget op i dag, er der nogle uddannelser, som er mere dragende for unge mennesker end andre. Det er jo problematisk, hvis vi i fremtiden vil sørge for, at forskellige typer mennesker har forskellige typer arbejde, siger han.
Ifølge Tobias Simonsen bliver dagligvarebranchen ofte glemt i uddannelsesdebatten.
- Når vi snakker om, at vi skal have mere diversitet i uddannelsesvalg, så bliver der mest snakket om tømrer og lignende fag i forhold til akademikere. Vi ligger mellem det akademiske og de praktiske fag. Der er en lille smule teoretisk uddannelse, men vi har også noget praktisk, siger han.
Arbejdsuger på 100 timer
Sidse Vangsted er en anden af de medvirkende i ’De unge købmænd’.
I dag driver hun Dagli’brugsen i Pindstrup på Djursland. Hun er glad for sit arbejde og mødet med kunderne, men dagene er ofte lange.
- De uger, hvor jeg har allerflest timer, er det omkring 100, men ellers ligger jeg på 70 timer på en almindelig uge, siger hun.
Med mand og fire børn er der også nok at se til på hjemmefronten, så Sidse Vangsted håber, at arbejdsugen på sigt bliver noget kortere.
- Det er afsavnet til dem derhjemme, der betyder noget i forbindelse med mine mange arbejdstimer. Et af mine mål med Brugsen er også at få så meget drift i den, at jeg kan holde noget mere fri, siger hun.
Begejstret for unge uddelere
De lange arbejdstider er da også noget af det, der skal tages hånd om, hvis man spørger Tobias Simonsen.
- Jeg har det rigtig fint med, at man arbejder mange timer, hvis man gerne vil. Men det er vigtigt for mig, at det ikke er præcedens, at man skal arbejde mange timer, men at man arbejder smart med de timer, man har til rådighed. Det er noget, vi som branche skal kigge på, siger ungeministeren.
Tobias Simonsen er begejstret for unge uddelere som Sidse Vangsted og Martin Hovaldt Jørgensen, der kæmper for at bevare dagligvaretilbuddene i de små lokalsamfund.
- De her profiler er jo også rollemodeller for at vise nogle livssituationer, som man ellers ikke bliver præsenteret for som ungt menneske, og det, synes jeg, er superfedt. Den puls, som en lokal butik giver til en by, skal man virkelig ikke undervurdere, siger han.
Ungeministeren håber derfor, at flere vil se mulighederne i at uddanne sig i dagligvarebranchen.
- Hvis jeg ikke kan uddanne nogle flere unge mennesker, så falder kvaliteten af vores tilbud jo også, siger Tobias Simonsen.